Der er mange situationer, som kan være uhensigtsmæssige, frustrerende mv. for dig som lejer, men decideret AKUTTE situationer, er der heldigvis kun ganske få af.
Vi gennemgår her, hvordan du skal foreholde dig i forskellige akutte situationer:
Husk altid, at den hurtigste vej til at kontakte VG Bolig er via vores app eller hjemmeside.
I tilfælde af brand du ikke selv forsvarligt kan slukke i din bolig eller bygningen:
Hvis du oplever akut vandskade, såsom brud på vand-/varmeforsyningen i din bolig:
Hvis du kontakter skadeservice for en skade, som ikke er akut, vil du selv modtage regningen herfor – så brug din sunde fornuft, når du skal vurdere, hvad du skal gøre.
Hvis du eller en anden er fastklemt i elevator, dvs. ikke kan komme ud:
Vigtigt: Undgå brug af unødige midler til at komme ud, da det kan beskadige elevatoren, med risiko for at yde hærværk. Ved hærværk er du erstatningsansvarlig.
Oplever du at elevatoren står stille:
Misbruges alarmnummeret i elevatoren, risikerer du selv at modtage regningen for akutudkaldet, hvilket kan løbe op i +2.000 kr.
Hvis du har låst dig selv ude – kontakt en låsesmed. Du betaler selv for låsesmed, så fakturaen for udkaldet skal sendes direkte til dig, som ansvarlig.
Oplever du udfordringer med adgang til opgangsdør e.l.:
Mangel på vand eller varmt vand er naturligvis en gene. Det er ikke et akut problem, men skal håndteres hurtigst muligt - indberet problemet til VG Bolig, så vi kan hjælpe dig med at få løst problemet. Husk altid en god beskrivelse af problemet/situationen.
Manglende vand:
Ingen varmt vand:
Manglende varme er ikke akut, men skal håndteres hurtigst muligt – indberet problemet til VG Bolig, så vi kan hjælpe dig med at få løst problemet. Husk altid en god beskrivelse af problemet/situationen.
Opvarmningen i lejemålet er forskelligt fra ejendom til ejendom, men er enten gulvvarme, radiator eller i få tilfælde el opvarmet. Derfor er udfordringerne, årsager og løsninger afhænger af den type opvarmning du har i boligen.
Oplever du manglende varme, tjek nedenstående for at løse problemet:
Gode råd til:
Oplever du strømsvigt, behøver det ikke nødvendigvis at være akut. Tjek derfor i første omgang:
Hvis intet af ovenstående løser din udfordring, så kontakt venligst VG Bolig.
Strømafbrydelse: Hjælp til selvhjælp med fejlfinding på elinstallationer
Nabo-gener/brud på husordenen kan ikke løses ved en akut henvendelse.
Hvis du oplever gener e.l. fra din nabo eller brud på reglerne i husordenen, så er det vores erfaring, at det ofte kan løses, hvis du selv tager kontakt og I fælles finder en mindelig løsning. Tænk over, hvordan du henvender dig, og præsentér gerne løsningsforslag eller kompromisser, så I sammen kan få det bedste ud af situationen. En imødekommende og åben tilgang giver en god sandsynlighed for et godt resultat.
Hvis du alligevel ender i en situation, du ikke kan håndtere - indberet det til VG Bolig, så vi kan hjælpe dig hurtigst muligt.
Oplever du at være vidne til deciderede ulovligheder, anmeld det altid direkte til politiet eller indgiv et anonymt tip til politiet på deres hjemmeside. Mener du, at sagen vedkommer VG Bolig, indberet det til VG Bolig. Oplys venligst, hvis sagen allerede er indberettet til politiet.
Defekte hvidevarer er ikke en akut problemstilling.
Hvis du oplever problemer, skal du bruge modelnummeret på det pågældende hvidevarer, og kig i vejledningen, denne kan ligge i dit lejemål og altid søges frem på nettet. Tjek herefter:
Defekte hvidevarer: Kendte udfordringer og løsninger heraf
Vi gør opmærksom på, at brugerfejl og/eller brugerpåførte skader altid vil være noget, der skal løses på lejers egen regning.